2 millioner årligt til motivationsvejledning, for at nedbringe fravær i skolen. VÅGN NU OP FOR FA… !

Lørdag d. 05.05.2012

Læser i Folketidende onsdag d. 02.05.12 at man i børne- og skoleudvalget i Lolland Kommune har sat kr. 2 millioner af til ansættelse af 4 motivationsvejledere – Grundet stort elev-fravær i skolerne.

Aksel Poulsen, afdelingsleder i ungdomsskolen  siger :”Jeg troede selv, at børnene ikke kom i skole, fordi de ikke kunne lide lærerne og det at gå i skole, men børnene sætter stor pris på det sociale samvær.”
Hvad er det lige i sidste sætning der afkræfter udtalelsens første sætning ??? JEG kan ikke få øje på det.

“Børnene sætter pris på det sociale samvær” – JA – de elsker frikvartererne og det sociale samvær med deres kammerater ! Det er nok ikke det sociale samvær med lærerne i undervisningen de sætter pris på !

Videre siger han “Hvad det så lige er, at børnene ikke kommer i skole, kan vi ikke sige endnu”.

Vil det sige, at fordi børnene sætter pris på det sociale samvær i skolen, så er det udelukket, at fravær kan skyldes, at de ikke kan lide lærerne og det at gå i skole ????

2 millioner kroner ! På motivationsvejledning ! Med fokus på forældre og børn !! Jeg er himmelråbende rasende ! Hvordan skal man som forældre kunne motivere børn til at deltage i noget, der ikke føles godt ??? Uanset hvor mange millioner der sættes af på, at få forældre og børn til at forstå vigtigheden af at gå i skole, kommer man sgu ikke fraværet til livs ! Så var det sket !! Hverken forældre eller børn er dumme !! Hvem er det lige der tror, at man som forældre er ligeglade med, om ens børn kommer i skole eller ej ? Der er sgu da ingen forældre, der med stor tilfredshed tænker ” Nåh.. pyt med lille Peter ikke kommer i skole – han skal såmænd nok klare det alligevel”. NEJ – det er en KÆMPE frustration, at man som forældre ikke formår at få sit barn i skole !!

Citat :”Vejledernes arbejde er rette mod elever med mere end 14 dages fravær i en tre måneders periode. De skal motivere både barn og forældre til at se det hensigtsmæssige i at gå i skole, og samarbejde med forældre og skole, om at løse eventuelle konflikter i forhold til skolegangen og medvirke til at børn med systematisk fravær får lavet lektier og at barnet og familien oplever værdien ved det.”

Hvor længe skal vi som forældre finde os i at blive fordummet ??? Hvilke forældre mener ikke, at deres børn skal have en god og lang skolegang, så de får lært alt det de har brug for, for at klare sig i deres videre liv ??? Hvilke forældre mener ikke det er værdifuldt og hensigtsmæssigt for deres barn at gå i skole ??? Fatter det simpelthen bare ikke.

Kan kun – som tusindvis af gange før sige : HVORNÅR FAN… SÆTTER MAN FOKUS PÅ SKOLEN OG LÆRERNE ???? Hvornår får man øjnene op for, at det sgu hverken er forældre eller børn, der skal sættes ind overfor – men skolen og underviserne ! Det er sgu da dem, der skal gøre det interessant for ungerne at møde op !!
Vi andre går sgu heller ikke frivilligt til noget, der ikke bringer os glæde og lyst til mere ! Jeg går sgu da heller ikke frivilligt, til en indremissionsk fest, hvor tingene er som de har været de sidste 100 år, og hvor man skal kæmpe for holde sig vågen, hvis man da ikke lige sidder og har dårlige nerver over en pisse sur lærer, eller nogle bøller, der mopper en når man har fri, eller man lige har svært ved at forstå tingene, når de bare foregår oppe på tavlen, samtidig med at man får smadret sit selvværd ! !!!

Det er sgu da ubegribeligt med al den viden man har, og alle de flotte floskler i vores folkeskole-lov, at man STADIG mener fravær skyldes slask fra forældre og elevers side !! Bliver så HARM – når det gang på gang er dokumenteret at tingene fungere til UG+ på de få skoler, der har GIDET, at tage springet og tilpasse deres undervisning – og ikke mindst pædagogiske tilgang – til nutidens børn og unge !!!

Jeg er så træt af, som forældre at blive punket for elev-fravær ! Vi har, ligeledes som jeg har nævnt 100 gange før – haft ca. 20 % gode erfaringer med skolen ud af 100 % Det er fanme ikke meget. Vel at mærke med 2 børn. Hvad jeg som forælder til skolebørn har mødt af lærere med en motiverende, positiv og pædagogisk fornuftig tilgang til ungerne gennem 10 år, kan tælles på under 1 hånd !! Og mine børn har fanme haft MANGE lærere gennem de 10 år !

Hvad jeg har mødt af lærere og skoleledelser igennem 10 år, der engagerer sig ivrigt i folkeskoleloven og de krav den stiller og muligheder den giver, er IKKE EKSISTERENDE ! Hvad jeg har mødt af udvikling, ændringer, nye tilgange, opmuntring, selvindsigt, GLÆDE ved at undervise, opmuntring af børnene – listen er uendelig og IKKE EKSISTERENDE !
Vel at mærke fra SKOLENS og LÆRERNES side.

Vi forældre har kæmpet alt hvad vi kunne for at afhjælpe mobning, motivere ungerne, tage hånd om deres narrestreger osv osv. gennem årene – Har holdt kæmpe mange møder privat, har taget klassen med på naturskolen, arrangeret “overlevelsestur”, og lavet mange andre ting med dem privat – udelukkende for at gøre vores, for at give dem en god skolegang. Det nytter bare ikke en skid, hvis de knækker nakken så snart de dukker op i skolen !! Herhjemme har vi begge troligt vækket børnene mens de var større, hver morgen i perioder, lavet restriktioner, konsekvenser, boljsepædagogik, og ja… der er ikke de vi ikke har prøvet.  Det har ikke hjulpet en skid på mine ungers fravær.  Så jeg spørger bare – HVAD ER DET I FORVENTER AF OS FORÆLDRE ?????
At vi siger vores job op, bliver hjemme, og spænder nu 2 meter høje lille Peter på anhængertrækket til bilen og trækker ham i skole ????

JEG HAR PÅ INTET TIDSPUNKT SOM FORÆLDRE MØDT EN SKOLELEDER ELLER EN LÆRER, SOM HAR PÅTAGET SIG DEN MINDSTE DEL AF ET ANSVAR FOR AT BØRNENE HAR LYST TIL AT KOMME SKOLE ! Tilgengæld har jeg mødt mange løftede pegefingre, mange “gode” forslag til, hvad jeg som forælder bør gøre, for at få mine børn i skole – Siddet til utallige møder med ledelsen og lærere, som har tilbudt os fuldstændig værdiløse foranstaltninger – som heller ikke hjælper en skid.

Vi har haft mentor-ordning : nogle tilfældige mennesker, som melder sig frivilligt til at f.eks. hjælpe børn med at komme op om morgenen og i skole. Mennesker som skolen dårligt aner, hvem er, og som ikke har for fem flade ører begreb om børn og unge, og bare leger frelsende engel, for at højne sig selv, og klappe sig selv på skulderen. At ungerne ikke kan fordrage dem, og bliver sure og kede af det, kommer ikke sagen ved. For de koster ikke nogen penge – og det er vel nok sødt, at der er nogen, der vil gøre en indsats for andres børn. GU ER DET EJ, hvis de laver mere lort en lagkage. Det var IKKE nogen god erfaring for os. Hverken med den ene eller den anden.

Vi har haft praktikordning : igen hvor skolen dårligt kender de steder, hvor ungerne bliver sendt ud. Der er ikke styr på en skid, de ved ikke, hvad de skal sætte ungerne til, har ikke den fjerneste pædagogiske sans, og som tror præcis det samme som skolen – hvor svært kan det være med de her unger – vi gør da bare som vi har gjort de sidste 100 år, så kan de lære det kan de ! NEJ DET KAN DE IKKE, for vi lever IKKE i 1800-tallet mere – HVORNÅR FATTER I DET ???

Vi har haft AKT-lærer : som dybt alvorligt sidder og spørger min 15-årige datter, om hendes far misbruger hende, uden at have den fjerneste belæg herfor ! Og som trækker hende tilside, og anklager hende for at sælge stoffer på skolen (som var tyggegummi), UDEN PÅ NOGET TIDSPUNKT AT INVOLVERE MIG I NOGET SOM HELST, OG UDEN PIGEN HAVDE EN BISIDDER MED, OG SOM FORØVRIGT SLET IKKE ER HVERKEN KOMPETENTE ELLER UDDANNET TIL, AT TAGE SÅDAN NOGLE SPØRGSMÅL OP MED ET UNGT MENNESKE.

Vi har talt med ungerådgivere fra kommunen : som, meget surt og uforstående, sidder og fortæller mit barn, at hun da må forstå at lærere kan tillade sig at snakke til børnene, som det passer dem, fordi de er voksne !!! ????? Trods det at rådgiveren kunne se, at mit barn var ulykkelig over den voksenadfærd hun mødte på sin skole, og det var årsagen til, hun ikke havde lyst til at gå i skole. Hun fik ganske enkelt migræne af at være der !!

For fanden jeg kunne blive ved ! Nu betaler kommunen oven i købet 2 millioner på at gøre det de altid har gjort – grave og rode og rave rundt i forældre og børn, for at finde ud, hvorfor de kære børn dog ikke kommer i skole – Og efterlade forældre med end om muligt endnu dårligere samvittighed og frustration over, hvad det dog er vi gør forkert !?

HVORFOR HELVEDE BRUGER MAN IKKE DE MILLIONER PÅ AT KIGGE PÅ DE SKIDE SKOLER !! ??? Hvorfor fanden bliver man ved at kigge ud af i stedet for at kigge ind ad ??? Hvornår fanden tager skolen, kommunen og lærerne DERES del af ansvaret for at ungerne kommer i skole ???? Og NEJ – det er fanme ikke at tage ansvar at sætte penge af til motivation, så længe fokus STADIG ligger på familierne og IKKE på skolen !!

Der er ganske få lærere, af dem jeg mere eller mindre har været i kontakt med gennem mine børns 10 års skolegang, som dette indlæg ikke er rettet imod. Jeg håber og beder til, de selv er klar over hvem de er. De få lærere, som trods alt har gjort de 10 år en lille smule holdbart, og bragt lidt glæde til mine børn og mig. DEM skylder jeg en stor tak. Og sender en bøn op, om at netop de lærere, vil sprede sig, og smitte af med deres værdier og tilgange til eleverne. Desværre er de ganske få ud af mange.

Og kommunen kan lige så godt hælde deres millioner ud i lokummet. Tror ikke en daddel på, at de får noget som helst ud af deres motivationsprojekt. Som altid sætter de ind de forkerte steder. Hvor fatsvag har man snart lov at være.

Kære kære lokalpolitikere og folkeskole – vil i dog ikke godt snart vågne op, at tage ansvar ?! I kan snart ikke være jer selv bekendt mere. Det er med skolen, som med alle andre sager hernede fra området om svigtede børn, som kommunen ikke har grebet ind overfor, hvor de er knaldhamrende dygtige til at fralægge sig et ansvar. I svigter på alle måder vores børn og unge i Lolland Kommune. Og så undrer i jer over vores ungdomskriminalitet og elevfravær. Få nu for fanden de øjne op, og GØR NOGET der virkelig gør en forskel – frem for at blive ved med at hælde vores skattepenge ud i lokummet ! Det er fuldstændig utilgiveligt, og VORES børn, der bliver skadet af det.

Værst er, at de ting der skal til, for at få børnene i skole faktisk ikke koster end skid, andet en lyst til at udvikle til det bedre for både skole og elever. Det kræver en smule ildsjæl, arbejdsglæde, og lyst til at være med til at selv at kunne gøre sit arbejdsliv som lærer langt sjovere. Det kræver bare man ser ind ad, og GIDER bruge lidt tid på at sætte sig ind i al den viden, der ligger på området om børn, unge og motivation – bare du googler “motivation”, finder du mange noget mere fagligt dokumenteret og beskrevet udgaver, af de ting jeg har råbt og skreget op om i al min børns skoletid !

Denne her er den mest tankevækkende af dem alle :

Af:

Ole Juhl

28/10/2009

Når unge 15-16-17-årige forlader grundskolen og påbegynder en ungdomsuddannelse, har de gået i institutioner med pædagogisk personale i sammenlagt ca. 25.000 timer. 

De er trætte af at blive behandlet som børn. De forlanger at blive set, de forlanger respekt, medansvar, medindflydelse og dialog. Og de er glade for at forlade folkeskolen og folkeskolelærerne, der har kendt dem, fra de var små børn, og som til det sidste er tilbøjelige til at behandle dem som sådanne. 

Udvikling af elevernes selvstændighed og styring af egen afklarings-, uddannelses- og dannelsesproces er en progressiv proces gennem hele skoleforløbet. Positive og ”driftssikre” relationerne mellem lærere og elever er den suverænt væsentligste faktor for elevernes trivsel, læring, sikkerhed og sundhed.

Negative relationer
DCUM har sammen med Børnerådet undersøgt, hvordan det står til i 7. klasse, hvor en stor del af eleverne oplever relationer med lærerne, der indbefatter negative oplevelser:

Hver dag, flere gange om ugen eller flere gange om måneden oplever 

  • 8 pct. af eleverne at blive ydmyget
  • 9 pct. at blive hånet
  • 7 pct. at få fortalt, at de ikke duer til noget
  • 11 pct. at blive forfulgt
  • 4 pct. at blive truet
  • 7 pct. at få taget hårdt fat i fx armen
  • 20 pct. at blive overset eller ignoreret 
  • 25 pct. at blive skældt meget ud.

Betydning for trivsel og læring
Undersøgelsen viser, at respekt, tolerance, forståelse og interesse mv. fra lærernes side ikke bare er fraværende for disse elever, men også er vendt til bl.a. oplevelser af forfølgelse, ydmygelser, trusler og fysiske overgreb for en forholdsvis stor del af de elever, der medvirker i undersøgelsen.

Dette kan have omfattende konsekvenser for de implicerede elever i form af værdighedstab, lavere selvværd, utryghed og dårligere indlæring.

Læreren er en autoritet i klasserummet, som eleverne ikke kan undgå at forholde sig til. Denne autoritet giver læreren mulighed for at definere klasserummet, som han eller hun ønsker det: Et rum præget af respekt, interesse og forståelse, eller et rum præget af ydmygelser, hån og forfølgelse. 

Et klasseværelse, der rummer mange negative relationer mellem lærere og elever, skaber en grundlæggende utryghed og en vogten på hinanden og læreren. En utryghed, der ikke er befordrende for hverken den sociale eller faglige trivsel i klassen. Lærerne er dét vigtigste element i elevernes faglige og sociale trivsel i skolen. Derfor har lærerne også et stort ansvar for, via deres adfærd, at give eleverne de bedste betingelser for at trives i skolen.

Tabu skal brydes 
Der er behov for en kulturændring i skolen og blandt lærerne. Hvis kulturen skal ændres, må vi bryde det tabu, der er omkring lærere, der ydmyger, håner, forfølger, ignorerer og truer elever. Lærernes adfærd må italesættes, og det skal være såvel legalt som ønskværdigt, for både elever, forældre, lærere, skoleledelse og skolebestyrelse at de ytrer sig om problematikkerne. Og i fællesskab arbejder for en inkluderende kultur, der omfatter alle elever.
Se : http://dcum.dk/undervisningsmiljoe/synspunkt-krav-paa-respekt-og-tryghed

Se Rapporten Relationer mellem lærere og elever 2009 – en undersøgelse i 7. Klasse

Herunder udpluk fra en fed hjemmeside- Bliv klog, med artikler fra forskellige forfattere.
Uddrag fra : http://www.blivklog.dk/page13154.aspx

“ICDP er et træningsprogram der kan udvikle pædagogisk relationskompetence hos lærere, pædagoger og andre, der arbejder med mennesker. Populært sagt handler det om at klæde professionelle bedre på, så de kan omgås børn og unge (og voksne) på en mere hensigtsmæssig måde.”
“ICDP er en forkortelse af International Child Development Program, og er en metode udviklet af den norske psykologiprofessor Karsten Hundeide fra Universitetet i Oslo. Der er tale om et såkaldt sensitiveringsprogram, hvor målet er at forbedre læreres og pædagogers evne til at møde deres klienter (børnehavebørn, folkeskoleelever, unge på ungdomsuddannelser, osv.) på deres egne præmisser i både emotionel og kognitiv forstand.

Hundeide antager, at børn og unges udvikling og læring helt afhænger af de voksne, der omgiver dem, – derfor er det også oplagt at fokusere på de professionelles kompetencer, når man vil forbedre en pædagogisk praksis. Bolden ligger iflg Hundeide hos de professionelle – ikke hos den lærende.”

Uddrag fra www.blivklog.dk/page13006.aspx :

“Ud over at være drevet af lyst og interesse, er der tre grundlæggende psykologiske behov, som forklarer indre motivation. Teorien om selv-bestemmelse (Self-Determination Theory) bygger på den forudsætning at mennesket er udstyret med følgende behov:

• Behov for kompetence
• Behov for selvbestemmelse
• Behov for tilhørsforhold

En indre motivativeret adfærd er således kun til stede, hvis aktiviteten både tilfredsstiller lyst og de tre behov. Elevers indre motivation kan derfor stimuleres ved at give dem følelsen af kompetence (udfordre dem på det rigtige niveau), give dem en vis form for selvbestemmelse (modsat lærerstyring) og sørge for, at de føler et tilhørsforhold til klassen eller gruppen (Ryan & Deci, 2000; Deci & Ryan, 1985).

Uddrag fra : http://www.blivklog.dk/page13152.aspx

I Appreciative Inquiry arbejdes der ud fra nogle af disse antagelser:

• I ethvert samfund og enhver organisation er der noget, som virker.

• Ved at lede efter problemer finder man dem – ved at hæfte sig ved dem, forstørrer man dem.

• Fokusér på muligheder i stedet for u-muligheder.

• Fokusér på det der virker, i stedet for på det, der er forkert.

• Det, vi fokuserer på, bliver vores virkelighed.

• Virkeligheden skabes i øjeblikket, og der er flere virkeligheder.

• Den måde, der spørges på i en organisation eller i en gruppe, influerer på en eller anden måde på gruppen.

• Folk er mere trygge og har det bedre med at rejse ind i fremtiden (det ukendte), hvis de medbringer dele af fortiden (det kendte).

• Hvis man skal medbringe noget fra fortiden, skal det være det bedste herfra (eller det, der virker).

• Det er vigtigt at værdsætte forskellighed.

• Det sprog, vi bruger skaber vores virkelighed. Ordet skaber, hvad det benævner.

• Mennesker kan ikke ændre sig i et negativt defineret felt.

Uddrag fra : http://www.blivklog.dk/page13524.aspx

LP-modellen kan bruges som redskab til udvikling og forbedring af skolers læringsmiljø ved at styrke læreres og pædagogers analytiske evner i forhold til de problemer, de oplever i mødet med eleverne. Når man arbejder med LP skal lærerne have fokus på interaktionen mellem eleven og omgivelserne og samtidig se kritisk på egen undervisning og klasseledelse.

Fandt også en pjece for “Forebyggelse af fravær i Folkeskolen i Lolland Kommune”.

“I denne strategi beskrives,hvordan de professionelle voksne kan styrke det tværfaglige samarbejde,således at alle elever, der udviser bekymrende adfærd,får den fornødne hjælp,der skal til for at få vendt den negative udvikling.” Det er sgu da ikke eleverne der har en bekymrende adfærd – det er skolen !!

Der står INTET i den pjece på 7 sider, der overhovedet fortæller noget som helst konkret, andet end at det med andre ord, er forældrenes og elevernes skyld, hvis eleven har fravær og det MÅ bare skyldes problemer i hjemmet. Det er en total gang værdiløst ævl !

http://www.nordvestskolen-ravnsborg.dk/infoweb/indhold/nyheder/aktuelt/lolland%20kommunes%20strategi%20for%20mindsket%20frav%C3%A6r.pdf

Jeg slutter mit indlæg her, selvom jeg kunne blive ved i en uendelighed. Jeg har googlet ord som : elevtrivsel, lærermobning, elevfravær og mange andre, og har fundet så meget materiale om, lærernes og skolens ansvar for elevens tilstedeværelse. Og om metoder til motivation, gratis udvikling af skole og undervisning/lærere – Der er så meget viden at tilegne sig – Det kræver bare et ønske om, at ville vores børn og unge det godt, så det kan fungere som gode samfundsborgere senere i livet. Det ønske er tilsyneladende ikke eksisterende i Lolland Kommune. Så hellere fortsætte de næste 100 år også med at fortælle forældre og deres børn de er uegnede til alt der har med skole at gøre.

Desværre fortsætter det sgu ud i ungdomsuddannelserne, som ikke er et hak bedre end folkeskolen. Jeg har bare slet ikke fatte-evne til at forstå, hvad fanden vores politikere, skoler, lærer og alle andre i børne- og ungeregi, render og laver. Det er mig en stor gåde, og en stor frustration.



 

En tanke om "2 millioner årligt til motivationsvejledning, for at nedbringe fravær i skolen. VÅGN NU OP FOR FA… !"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *